Svět a Dungeony
Obsah
Hrdinové, vítejte ve světě Diabla 4! Tohle fantastické místo nese název “Sanctuary” a je inspirované okultními, démonickými a biblickými motivy spíše než tradičním high-fantasy. Je také zhruba dvacetkrátkrát větší než svět v jakémkoliv předchozím Diablo titulu.
- Otevřený svět ve kterém se budete pohybovat je statický. Nemění se při relognutí jako v Diablu 2.
- Naopak dungeony jsou generované procedurálně a pokaždé vás překvapí jiným rozvržením.
- Těšte se na dynamické změny počasí i střídání dne a noci, které mají vliv nejen na celkovou atmosféru, ale i na chování nepřátel a efektivitu některých dovedností.
Diablo 4 je online hra, ve které potkáte i jiné hráče. Vývojáři ale chtěli, aby Sanctuary působilo divoce a nebezpečně, takže spojence najdete spíše ve městech než při prozkoumávání divočiny.
Regiony Sanctuary
Ve čtvrtém díle Diabla se podíváme do pěti regionů. Od zmrzlých vrcholků hor až po mokřady budete prolézat doupata nepřátel, opuštěné usedlosti, opevněná města i hrůzy samotného pekla, jehož návštěvu vývojáři už potvrdili.
Otevřený svět
V Diablo 4 chce hráčům dát co nejvíc možností, jak si hru užít po svém. V otevřeném světě tak vždycky budete mít co dělat. Kromě záplavy nepřátel v něm najdete plno událostí a zajímavých míst. Která si nesmíte nechat ujít?
Města
I v tomto nebezpečném světě stále ještě najdete stopy civilizace, největší z nich jsou hlavní města každé lokace, jako je například Kyovashad ve Fractured Peaks.
- V Diablu 4 je přes stovku usedlostí různých velikostí. Některé nejsou víc než jen shluk několika chatrčí, jinde se ale ještě vypínají opevněná města ve kterých najdete vše co potřebujete.
- Každé město nebo vesnice je pro dobrodruhy požehnání. Nabere si tady questy, využijete vendory a waypointy.
- Ve městech také potkáte ostatní hráče a můžete si je tady inspectnout, tradovat s nimi nebo vytvořit skupinu.
Strongholdy
Strongholdy jsou místa, která byla dobyta nepřáteli a vy je musíte získat zpět. Až do doby než se vám je povede vyčistit jsou tyto lokace oddělenou instancí, vytvořenou jen pro vás a vaši partu. Jejich osvobozená vám přinese kořist, expy, waypoint a někdy se dokonce odemknou další questy nebo dungeony. Pokud hrajete ve skupině, uvidíte strongholdy, které už osvobodil vůdce skupiny.
Zatímco v otevřeném světě se úroveň nepřátel zvyšuje tak, že budou mít většinou podobný level, jako vy, tak Strongholdy mají stále stejný level. Například Nostrava ve Fractured Peaks bude mít běheme kampaně monstra levelu 22 bez ohledu na to, jaký level máte vy.
Waypointy
Waypointy jsou místa, mezi kterými můžete během zlomku vteřiny cestovat. Navigační systém vám umožní označit si místo na mapě a následně vám ukáže, který waypoint je mu nejblíž. Abyste je mohli využít, musíte si k nim ale nejprve doběhnout po svých a aktivovat je.
Pokud si waypoint jednou odhalíte, můžete kdykoliv otevřít mapu a dvojitým kliknutím na waypoint na místo odcestovat. Pokud stojíte na jiném portálu tak se přemístíte ihned, pokud ne budete chvilku teleportaci vyvolávat.
Místní události
Oranžovým kruhem jsou na vaší mapě označené místní události. Když splníte menší úkoly, které zde najdete, získáte jako odměnu Murmuring Obols, měnu, kterou využijete při gamblingu.
Každý event má hlavní úkol a pak tzv. mastery bonus. Když dokončíte hlavní úkol získáte goldy, expy a velkou truhlu (GreaterChest), která vás odmění dalšími crafting materiály a Murmuring Obols. Pokud se vám podaří splnit i Mastery, tak získáte (Radiant Chest a počet Murmuring Obols se zvýší.
Příklady Místních událostí
Regionální úkoly
Pozor, nepleťte si místní úkoly a regionální úkoly. Regionální úkol je výzva pro všechny hrdiny v celé zóně. Vidíte jej na mapě už z dálky a musíte spolupracovat s ostatními hráči, abyste jej vyřešili. Čeká vás několik úkolů a závěrečný boss. To všechno musíte dokončit v časovém limitu.
Kde jste mé legie... Podíváme se na příklad z Fractured Peaks - na severozápadě v lokaci známé jako Kor Dragan na vás občas bude čekat regionální event. Vrhnou se na vás tři vlny nepřátel a na závěr boss. Každá vlna je silnější než ta předchozí a v poslední vlně se objeví speciální monstra tzv "Poslové", kteří zvěstují příchod bosse - Rytíře-čaroděje vysoké rady. K vyspawnování bose stačí dokončit jen první vlnu, ale pokud chcete mastery bonus, musíte zdolat všechny tři.
Svatyně (Shrines)
Svatyně známe z předchozích Diablo titulů. Jedná se o malé oltářky, posvátné kameny či místa síly, která vašemu hrdinovi poskytují dočasná posílení zvednutím statů nebo propůjčením unikátních efektů.
- Pokud ve správný moment najedete svatyni, tak máte vyhráno. Každá svatyně vám na 30 vteřin vám propůjčí 35% Rychlosti pohybu a jednu z dalších sedmi různých výhod.
- V otevřeném světe je Svatyní poskromnu, zato v Dungeonech jsou k potkání celkem běžně.
- V grupách se efekty Svatyní počítají individuálně a každý hráč na ně musí kliknout zvlášť.
- Buffy ze Svatyní se nesčítají, ale jejich trvání se dá navýšit až o 10% Affixem na botách.
- Občas můžete najít svatyni, které chybí některá část. Najděte ji, vraťte kam patří a požehnání bude vaše.
- Můžete najít také svatyni která je znečištěná zlem. Ta vám hned nedá svůj buff, ale namísto toho máte 60 vteřin na vybití až tří vln monster. Pokud se vám to podaří, dostanete efekt Svatyně a Radiant Chest. Ta obsahuje předměty, Murmuring Oboly a Gemy.
Příklady svatyní:
Oltáře Lilith
Oltáře Lilith jsou poschovávané po celém Sanctuary. Hledat se ale vyplatí. Každý z nich natrvalo zvyšuje staty všem postavám na celém vašem accountu v dané sezóně. Některé najdete snadno během kampaně nebo vedlejších questů, jiné vám ale dají pořádně zabrat. Pokud hrajete softcore i hardcore, budete je muset oběhat dvakrát, protože pro každou obtížnost jsou bonusy oddělené.
Za každý nalezený oltář získáte expy a 5 renown. Navíc pro vás každý oltář má jeden z následujících bonusů pro všechny vaše postavy
- +2 Dexterity nebo
- +2 Strength nebo
- +2 Willpower nebo
- +2 Intelligence nebo
- +8 Life
Kolik je ve hře Oltářů?
Každý region to má jinak. Ve Fractured peaks je například 28 oltářů. To znamená, že v celé hře jich nejspíš bude přes stovku! Jakmile Diablo 4 vyjde, najdete tady mapu s jejich umístěním.
Renown (Sláva)
Systém renown je součástí rozvoje vaší postavy. Je to jakýsi ukazatel reputace v jednotlivých lokacích - čím více se v nich pohybujete, tím slavnější zde jste. Každý region má pět úrovní slávy, které vám dávají bonusy nejen pro vaši postavy, ale všem vašim postavám na stejném účtu ve stejné lize. Na začátku máte vždy 0 renown v každé lokaci.
Úrovně a bonusy pro všechny vaše postavy:
2. 100 bodů (180 celkem) +1 zvýšení maximálního množství léčivých lektvarů (Potion charge)
3. 120 bodů (300 celkem) +1 bod Dovedností (Skill point)
4. 200 bodů (500 celkem) +1 bod Dovedností (Skill point)
5. 300 bodů (800 celkem) +4 Paragon body
Za co získáte renown?
Renown body získáte za splněný následujících úkolů:
- Objevte novou oblast: 2 body
- Získejte Waypoint: 10 bodů
- Aktivujte Oltář Lilith: 5 bodů
- Vyčistěte pevnost: 50 bodů
- Dokončete Vedlejší úkol: 15 bodů
- Dokončete Dungeon: 20 bodů
Tree of Whispers // Strom šepotu
Další end-game mechanikou je Strom šepotu a hlasy ze záhrobí, které vám zprostředkovává. Tento systém, je variací na end-game bounty/daily quest systémy ale s několika zásadními vylepšeními
- Po celém světě Sanctuary budete moct najít tzv. zašeptání v podobě úkolů. Splňte je a získáte zkušenosti, zlato i novou měnu Grim Favours (Pochmurnou přízeň).
- Kolik Grim Favour získáte za vyřešená zašeptání se liší, ale jakmile jich nasbíráte deset, můžete je u Šeptajícího stromu vyměnit za odměnu
- Odměny mají podobu truhel, které obsahují náhodný předmět z konkrétního item slotu. Dostanete na výběr vždy ze tří možností - například Cash od Helmets (Truhlu Helem), Cash of Chests (Truhlu Zbrojí) a Cash of Gloves (Truhlu Rukavic).
Zašeptání se v průběhu dne mění. Neustále jsou k dispozici nová a vy se tak můžete rozhodnout, která budete následovat podle toho, jaké odměny vás zajímají.
Obvykle by se šepot mrtvých zpřístupní vaší postavě v daném regionu až po dokončení některé z kapitoval kampaně.
Helltide
Při putování světem Sanctuary si dávejte dobrý pozor, může vás dohnat pekelná invaze. Tento nový event, který vždy ovlivní konkrétní region, se vám zpřístupní poté, co dosáhnete třetího tieru obtížnosti: Nightmare.
- Během invaze jsou všichni služebníci Lilith v zasaženém regionu mnohem mocnější a jejich level se zvyšuje výrazně agresivněji než ve standardních lokacích.
- Samotná země se chvěje a mění pod přílivem démonů. Známá místa budou vypadat jinak a budete se muset vypořádat s enviromentálním nebezpečím - meteority pršícími z nebe nebo lávou vytékající z útrob země.
- Helltide je vždy časově omezený na jednu hodinu.
Cinders - měna Helltidu
Jak se budete prosekávat zástupy pekelníků, získáte z jejich ostatků novou měnu - Cinders (Doutnající uhlíky).
- Výrazně více Uhlíků získáte z elitních monster a eventů, které se během Helltide objeví. Obecně platí, že čím více budete riskovat, tím více Cinders můžete během hodiny, kdy událost trvá, získat.
- Běda těm, kteří ve své hamižnosti zemřou s velkou zásobou cinders. Uhlíky se při jejich smrti rozsypou a přijdete celkem o polovinu vaší zásoby
- Nafarmené Cinders musíte taky utratit v tom Helltidu, ve kterém jste je získali. Nemůžete si je přenést do dalšího eventu, který se bude později konat někde jinde.
Helltide - odměny
Díky cinders dokážete otevřít Pekelné truhlice, které jsou rozesety po celé lokaci ve které Helltide probíhá.
- V truhlicích najdete vybavení, které je vždy určené pro jeden item slot – např. Zbroj, Kalhoty nebo Obouruční zbraň.
- Obsah truhlice se generuje náhodně a když se k ní přiblížíte, tak z UI zjistíte, co se v té, jež jste právě našli nalézá.
- Musíte si tak během farmení Helltide zapamatovat, kde se které truhlice nacházejí a co v nich je, abyste věděli, kam se s vašimi cinders vrátit pro odměnu.
- Truhlice mají různou cenu za otevření. Ta, která poskytuje obouruční zbraně bude stát např. víc, než ta co poskytuje rukavice. Vyšší cena může být i v případě, že najdete truhlici s legendárním typem vybavení. To však ještě není potvrzené.
- Další odměna, kterou z Helltide získáme jsou vzácné craftící materiály, které nejde jinde sehnat. Využijeme je například na upgradování legendárních předmětů.
Helltide může zachvátit jakýkoliv region v Sanctuary s výjimkou měst. Měl by trvat hodinu a po jeho skončení bude hodinu klid než opět někde udeří další invaze. To je zajímavý mechanismus, protože na jednu stranu je událost trochu vzácnější, ale zase se neobjevuje jen jedou nebo dvakrát za den, abyste se museli strachovat, zda v tu dobu zrovna budete moct hrát.
V minulosti nám také vývojáři oznámili, že v Helltide se objeví nový typ elitních nepřátel - tzv. Harbringers (Zvěstovatelé) – zda tato mechaniky ve hře zůstala se prozatím neví. Co se ale ví, je že eventy jako například Butcher v Helltide najdeme.
Dungeony
Dungeony – temné kobky plné krvelačných nepřátel, ale také lákavých odměn. V Diablu 4 jich najdete přes stovku. Můžete se těšit na několikapatrové náhodně generované lokace, ve kterých musíte plnit různé úkoly a nakonec obvykle porazit mocné nepřátele. Některé dungeony jsou součástí hlavního příběhu, některé součástí vedlejších questů a některé jsou zcela dobrovolné.
Odměny z dungeonů
Co můžete získat, když se do dungeonů pustíte? Předně se při prvním dokončení většiny z nich odemkne ve vašem Kodexu nová legendární síla. Kromě toho za každé dokončení získáte 20 renownu pro zónu ve které se nachází. Najdete tu také elitní příšery, což znamená spoustu zaručených dropů a vylepšení vašeho výbavení!
Pojďme se podívat, co o dungeonech zatím víme.
Kde dungeony najdete?
Jsou tři základní možností, jak se dostat do dungeonu:
- Při prozkoumávání Sanctuary. Některé jsou snadno dostupné, ale některé jsou dobře ukryté.
- Po osvobození Strongholdů. Některé dungeony nejsou zpočátku na mapě světa dostupné. Nejprve je potřeba dobýt či osvobodit některou Pevnost a až pak k nim získáte přístup.
- Jiné dungeony se zase otevřou až poté, co postoupíte dostatečně daleko v hlavním příběhu.
Kromě klasických dungeonů najdete v Diablu 4 ještě takzvané cellars (sklepy). Podobná místa si možná pamatujete z Diabla 3. Jsou to jednopokojové instance ve kterých je jen pár monster nebo jednoduchý úkol.
Úkoly v dungeonech
Dungeony nejsou rifty z Diabla 3. Většina má 2-3 úkoly, které musíte splnit, abyste postoupili dál. Někdy je to docela komplikovaná sekvence, níže najdete preview pro jeden z dungeonů.
Důležité informace
- Dungeony mají fixní typ monster, která se v nich spawnují. Obvykle se jedná o 1-2 rodiny monster. Pokud jste narazili na dungeon ve kterém se objevují upíři a falleni, tak si můžete být jistí, že příště je tady zase potkáte.
- Úroveň nepřátel v dungeonech se stejně jako v otevřeném světě mění podle vašeho levelu a příslušné Úrovně světa.
- Čím více hráčů v partě, tím silnější monstra - to platí pro celou hru, nejen pro dungeony. Důležitým rozdílem ale je, že zatímco se ve vnějším světě s větší partou zvyšuje pouze počet životů nepřátel, tak v dungeonech roste i jejich poškození! Tato informace je extrémně důležitá pro HC hráče, neboť je může snadno a rychle zabít.
Pozor na Hardcoru, v partě v dungeonu se scaluje poškození monster!
Nightmare Dungeony
V průběhu kampaně Diabla 4 objevíte více než 115 dungeonů napříč celým Sanctuary. Když ale kampaň pokoříte a vstoupíte do obtížnosti 3 Nightmare, otevře se vám možnost podívat se do nich znovu jako do Nightmare dungeonů. Nightmare dungeony jsou těžší a nebezpečnější, ale také nabízejí lepší odměny, vyšší level nepřátel a tím i více zkušeností.
- Každý Nightmare dungeon má svůj tier (úroveň) a affliction (zhoubu či zkázu).
- Tier je úroveň, která se uvádí od 1 až do 150. Čím vyšší tier, tím vyšší level, více životů a vyšší poškození monstra mají.
- Affliction, kterým se také říká affixy, jsou modifikátory, které změní dungeon, přidají nové schopnosti monstrům, ztíží vaši pozici nebo jinak upraví, jak bude váš průchod kobkou vypadat.
- Každý Nightmare dungeon se otvírá Sigilem – klíčem, který je při použití zničený.
Jak vstoupit do Nightmare dungeonu?
První věc, kterou budete potřebovat, pokud chcete vstoupit do Nightmare dungeonu je Sigil neboli klíč. Existuje několik způsobů, jak jej získat.
- Sigily pro nižší tiery vám budou padat z Tree of Whispers, Helltide a dalších end-game mechanik.
- Sigily pro vyšší tiery vám budou padat ze samotných Nightmare dungeonů vyššího tieru.
- Sigily si můžete vytvořit také u Okultisty. Budete k tomu potřebovat sigil dust, který získáte tím, že u Okultisty rozložíte jiné sigily, které vám nevyhovují a vytvoříte si nový. Potřebujete rozložit zhruba 4 sigily, abyste si mohli vytvořit jeden nový stejné úrovně.
- Když si tvoříte nový sigil, nemůžete si vybrat pro který dungeon jej konkrétně chcete získat. Jediné, co můžete zvolit je jaký tier sigilu, chcete vytvořit. Kromě prachu stojí tento craft i goldy.
- Sigily není možné tradovat, ale pokud otevřete NM dungeon, celá vaše parta do něj může vstoupit.
Když nyní máte sigil, který se vám líbí stačí dojít ke vstupu do dungeonu k němuž patří a aktivovat jej. Vytvoří se vám portál, kterým vstoupíte do NM verze dungeonu.
Nightmare dungeony – Tier
Každý Nightmare dungeon má svůj Tier uváděný číslem 1-150. Tier stanovuje celkový lvl monster, které v dungeonu potkáte a také udává jakou obtížnost světa musíte mít odemčenou, abyste se do tohoto NM dungeonu mohli vypravit.
- Pro Sacred sigily (cca tier 1-21) vám stačí obtížnost světa 3 Nightmare. Pro Ancestral Sigily (cca tier 21-150) potřebujete obtížnost 4 Torment. (Čísla tierů související s typem tieru nejsou finálně potvrzená)
- Ne každý dungeon je otevřený na každém typu sigilu (Sacred, ancestral). Některé dungeony (cca 30 z nich) najdete např. jen na Sacred sigilech. Jak budete tedy postupovat výš, budete procházet nové a nové kobky.
- Level monster, na které v dungeonu narazíte se řídí se tierem dungeonu. Tier 1 je např. lvl monster 50 – na rozdíl od zbytku hry se tedy tento obsah nescaluje vzhledem k vašemu levelu.
- Protože hra se s přechodem na vyšší obtížnost světa stává těžší i z hlediska inteligence monster, CD jejich útoků, targetování apod. bude přechod z NM dungeonů na obtížnosti 3 do NM dungeonů na obtížnosti 4 pravděpodobně docela fičák.
- Lze předpokládat, že tier 150 nebude při launchi hry vůbec dosažitelný a bude trvat delší dobu (možná i více sezón) než někdo poskládá tak silnou postavu, aby 150 pokořil.
Afflictions a modifikace NM dungeonů
Dalším věc, kterou musíte vzít u NM dungeonů v úvahu je Affliction neboli affix. Ti, kteří hráli WoW nebo PoE už tuší o co se jedná – affix pozmění celý dungeon a přidá zásadní modifikátory, které mohou mnohdy úplně změnit, jak budete hrát.
- Affliction se dělí na vyšší (greater) a nižší (smaller). Zatímco nižší mění parametry (Např.: +10 % Stínové poškození monster) tak vyšší přidávají opravdu zásadní změny (Např.: Monstra jsou neviditelná, než zaútočí).
- Affliction se objeví už na samotném sigilu, takže víte, do čeho jdete. Na rozdíl od zmiňovaného PoE si je ale nemůžete upravit. Buď to vezmete, jak to je, nebo sigil rozložíte u okultisty.
- Podle toho, zda je sigil Sacred nebo Ancestral má 2–3/4 negativní Afflictions. Vždy má také jednu pozitivní označenou zeleně.
- Zde najdete datamine, který uvádí všechny doposud známé afflictions.
Příklad afflictions:
- Unstopable monsters – Na nepřátele nefungují žádné CC efekty. Hodně štestí všem cold Sorcererům.
- Blood Blister – V dungeonu budete nacházet obrovské krvavé nádory, které bobtnají. Buďto jej včas zničíte, nebo se raději kliďte. Vybuchnou v obrovském rádiusu a klidně vás oneshotnou.
- Destabilizing – Nepřátelé se náhodně objevují přímo u vás, když útočí. Další oblíbený affix všech ranged postav.
- Stun causes Burning – Když vás nepřátelé úspěšně omráčí, explodujete v ohnivém výbuchu. Takže už tak těžká situace se ještě výrazně zhorší.
Odměny a porážky v NM dungeonech
Nightmare dungeony jsou zásadním zdojem síly vaší postavy. Kromě vysokého ilvlu předmětů, které zde můžete najít pokud se odvážíte na vyšší tier, tady najdete taky unikátní odměnu – level pro glyfy, které vkládáte do Paragon boardu. Ale pozor NM dungeony se dají také snadno „prohrát“.
- Pokud NM dungeon dokončíte získáte speciální typ zkušeností, které se nepřičítají vaší postavě ale jednomu z Glyfů, které máte k dispozici.
- Čím vyšší level vašeho Glyfu, tím silnější jeho efekt a tím větší rádius, ve kterém podporuje další nody na desce paragonů. Jak uvedli vývojáři, efekty těchto glyfů jsou jedním z největších power boostů ve hře – důležitější než legendární síly a možná silnější než některé unikátky.
- Předpokládám, že vyšší level glyfů bude potřebovat exponenciálně více zkušeností nebo minimální tier dokončeného NM dungeonu. Nebude tak možné přelevelit obsah a dotáhnout glyf na nejvyšší úroveň farmením velmi nízkého tieru NM dungeonů.
- Kromě zkušeností pro glyfy zde samozřejmě najdete i obvyklé předměty. Pamatujte, že NM němění rodinu monster v dungeonu, takže pokud chcete cílit nějaký loot vybírejte ty kobky, kde z rodiny monster padá, co potřebujete.
Ale pozor v NM dungeonech můžete i selhat a nejspíš to bude poměrně snadné.
- Každý dungeon má na Sigilu uvedený počet smrtí, po kterých selžete v hlavním úkolu. I když můžete pořád dungeon doběhnout, tak už nezískáte zkušenosti pro váš glyf.
- Počet smrtí na Sigilu je uvedený pro celou partu. Čím více vás tedy půjde, tím lepší synergie, ale také tím snáze někdo umře a úkol selže.
- Samozřejmě na HC selžete jen jednou
Další informace k NM dungeonům
Za zmínku stojí ještě několik dalších věcí. Předně to je absence jakéhokoliv timeru. Na rozdíl od Riftů z Diabla 3 tedy NM dungeony budou odměňovat metodický přístup a taktické řezání nepřátel spíše než nechvalně proslulé Zoom zoom taktitky, kdy jen prolétáte jako blesk celou mapou.
V NM dungeonech je také vyšší densita mobů a objeví se tady nové úkoly. S tím souvisí, že NM dungeony nám pravděpodobně často připraví horké chvilky, kdy budeme muset překonat nascriptovanou místnost – např. aktivovat čtyři páky v místnosti s pastmi apod.
Z NM dungeonu se podle všeho dá Teleportovat do města – nebo alespoň doposud nebylo nikde řečeno, že by to nemělo jít. Pokud to tak skutečně je, tak si myslím, že si všichni hodně zažijeme cestu k healerovi v Kyovashadu, který nám doplňuje potky.