Příspěvek
od Mlok » 17.02.2016, 07:51 hod.
Admina případně prosím o přesun posledních příspěvků do technických problémů. Do Patch 2.4.0 to už nepatří a už je tu toho hodně.
CalypsoCZ:
Jestli je změna ip řešením ti nikdo nepoví. To záleží na tom v čem konkrétně je problém a to nevíme. Změna ip může vyřešit spoustu různých zdrojů problému, což ale neznamená, že to bude tvůj případ.
Pár příkladů, co může změna ip vyřešit:
- kolize s dalším zařízením ve VLAN: kolize nemusí být jen stejná ip adresa (kdyby mělo nějaké další zařízení ve VLAN stejnou ip, tak bys měl pravděpodobně problémů více než jen s D3), ale může to být celá řada jiných problémů; stačí jeden neznalý uživatel, který do VLAN připojí špatně nakonfigurovaný router nebo jiné zařízení a mohou se objevit problémy
- blokování aktivním prvkem kdekoliv po cestě na konkrétní ip
- špatně fungující aktivní prvek, stačí třeba problémy s ARP cache (to sice řeší zařízení na úrovni MAC adres, ale změna ip většinou souvisí i se změnou MAC adresy)
- špatné routování pro danou ip nebo MAC adresu (chybička nastavení routování v aktivním prvku se vloudit po cestě klidně může)
To, že to do teď fungovalo nic neznamená. Mohlo dojít např. k připojení nového špatně nakofigurovaného zařízení do VLAN nebo ke změně konfigurace aktivního prvku po cestě nebo začal nějaký zlobit (a třeba by mu stačil i jen restart).
Jak změnit ip? Neznám ani topologii sítě ve který jsi připojený, ani způsob přidělování ip tvojeho poskytovatele. Tady je možností celá řada a může to být od situace nelze změnit ip vůbec, přes lze obtížně po lze jednoduše.
Pár příkladů jak to u některých poskytovatelů funguje (jak to funguje u tvého si musíš zjistit sám, s tím ti nepomůžu):
- UPC (mám jako záložní připojení, takže dobře znám):
Přiděluje dynamicky veřejné IP adresy. A to tak, že dlouhodobě drží stejnou IP adresu ke konkrétní MAC adrese zařízení. Od UPC dostaneš kabelový modem, který má upravený firmware kde je zablokováno měnit některé části konfigurace modemu. Konkrétně nelze změnit MAC adresa a také nelze vypnout načítání IP adresy z DHCP. Tzn. nemáš jak změnit IP adresu samotného modemu. Ta se změní jen v případě, že UPC něco překonfiguruje v síti, což se běžně nestává (ale sem tam za pár let někdy něco změní).
To ale ještě neznamená, že nemůžeš měnit IP. Můžeš modem přepnout do bridge modu (tím přestane fungovat jako NAT router a vše pouští dále do sítě). Tím od UPC dostaneš přidělenou veřejnou IP adresu pro další zařízení za modemem, jen je to omezeno počtem zařízení (záleží na tarifu jaký máš, může to být 1 nebo 3 zařízení). A nad těmi zařízeními (ať už je to přímo už počítač nebo tvůj další router) už máš kontrolu a u nich už dokážeš podhazovat různé MAC adresy a tím dokážeš vynutit změnu i té veřejně přidělené IP od UPC.
U UPC ovšem není žádná VLAN, každý modem je oddělený za aktivním prvkem a tedy žádné kolize ve VLAN ani být nemohou.
- moje hlavní připojení je lokální sdružení Pilsfree u kterého je optika až ke switchy v baráku a pak Gbit ethernet:
Tady to funguje s přidělováním ip adresu úplně jinak. Každý si registruje svoje zařízení v systému Pilsfree. Tam si zadáš MAC adresu zařízení a k tomu nakonfiguruješ IP adresu (kterou by měl přidělit správce nebo použiješ první volenou v daném rozsahu pro danou VLAN). IP adresy jsou lokální a pokud má někdo přidělenou veřejnou, tak se mu to překládá až dále na aktivním prvku a v lokální síti funguje s lokální IP.
Zafungovala by ale jakákoliv IP adresa, kterou bys správně zvolil z rozsahu pro danou VLAN a která ještě není použitá. Jen musí být MAC adresa počítače v interním systému, jinak je zablokován přístup na internet a bude fungovat pouze lokální síť.
Mám více registrovaných zařízení a snadno si tak můžu IP prohazovat jak potřebuju.
A dříve jsme tu měli v mojí části sítě kde bydlím jednu obrovskou VLAN (kolem 1000 počítačů). A to byly problémy velmi časté jak každou chvíli do sítě někdo připojil něco blbě nakonfigurovaného. To už je naštěstí minulost a aktuálně rozděleno na malé VLAN (jedna VLAN jeden vchod v paneláku).
Nejčastěji někdo připojil router se zapnutým DHCP ke kterému připojil špatně kabel do LAN portu místo do WAN portu. A to způsobí, že DHPC jeho routeru běží pro celou VLANu a tak zařízení dostávají špatné IP adresy od špatného DHPC a celá VLAN začne následně kolabovat.
Při problémech je vždy vhodné zkusit jinou IP (pokud to je tedy možné u daného poskytovatele). Vyřešit problém to sice nemusí, ale vyloučíš aspoň některé druhý příčin (když změna nepomůže).
A když někdo v tom vláknu na EU fóru psal, že mu to u stejného providera pomohlo, tak je ta šance zase o něco větší, že to pomůže.
Dle traceroute odhaduju, že máš nějakého malého lokální poskytovatele a jedeš nejspíš přes WiFi (ale nutně to tak být nemusí, jen odhad z traceroute dle odezev a počtu a typu hopů).
Tam může být přidělování IP řešeno jakkoliv. Může jít jak přímá změna IP adresy, která bude správně zvolena pro daný segment sítě. Tzn. že poskytovatel to nijak neomezuje. Nebo může být např. přidělování dle MAC adresy, pak můžeš zkusit podhodit jinou MAC adresu.
A samozřejmě to vždy musíš celé řešit na tvojem posledním aktivním prvku připojeném k poskytovateli. Tzn. např. na routeru nebo AP (zase netuším jak to máš připojené).